Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Türkiye'nin demir yolu taşımacılığı alanında uluslararası ve bölgesel bir güç olma yolunda hızla ilerlediğini ifade etti. Demir Yolu Haftası kapsamında gerçekleştirdiği değerlendirmede, Türkiye'nin Avrupa ile Asya arasında stratejik bir taşımacılık merkezi haline geleceğini vurguladı. Bakan, "Demir yolu projeleri tamamlandıkça Türkiye, taşımacılık sektöründe daha büyük bir pay alacak ve uluslararası alanda kilit bir aktör olacak" şeklinde konuştu.

YATIRIMLAR, TÜRKİYE’NİN LOJİSTİK GÜCÜNÜ ARTIRIYOR

Türkiye, demir yolu taşımacılığında önemli projelerle hızlı bir ilerleme kaydediyor. Bakan Uraloğlu, toplamda 75 milyar dolarlık bir taşımacılık hacmine ulaşmayı hedefleyen Türkiye'nin bu projeler sayesinde bölgesel lojistik liderliğini ele geçireceğini belirtti. "Bu yatırımlarla Türkiye, demir yolu taşımacılığında merkezi bir konumda olacak" dedi.

2053 HEDEFLERİ: HIZLI VE ÇOK YÜKSEK HIZLI TREN PROJELERİ

Uraloğlu, demir yolu ağının geliştirilmesine yönelik çalışmaların sürdüğünü ve 2053 yılı itibarıyla toplam 8 bin 554 kilometrelik yeni demir yolu hattı inşa edilmesinin planlandığını açıkladı. Bu hattın 6 bin 425 kilometresi hızlı tren güzergahı, 1474 kilometresi konvansiyonel hatlar, 393 kilometresi yüksek hızlı tren ve 262 kilometresi çok yüksek hızlı tren hatları oluşturacak. Bu yatırımların, hem yolcu hem de yük taşımacılığında önemli bir artış sağlayacağı ifade edildi.

SANAYİ VE LOJİSTİK MERKEZLERİNİ DEMİR YOLU AĞINA BAĞLAMA PLANLARI

Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı, organize sanayi bölgeleri (OSB), limanlar ve önemli yük merkezlerini demir yolu ağına eklemek için yeni projeler geliştirdi. Uraloğlu, "Demir yolu hatlarının sanayi tesislerine, limanlara ve lojistik merkezlerine entegrasyonu, ekonomimizin rekabet gücünü artıracak" dedi. 2028 yılına kadar bu projelerin tamamlanacağı ve Türkiye’nin yük taşımacılığında önemli bir kapasite artışı sağlanacağı belirtildi. Özellikle sanayi bölgelerine yapılacak yeni hatların, Türkiye’nin üretim ve ihracat kapasitesini artıracağı vurgulandı.

ÇEVRECİ, GÜVENLİ VE EKONOMİK ULAŞIM VİZYONU

Bakan Uraloğlu, demir yollarının diğer ulaşım alternatiflerine nazaran daha çevreci ve ekonomik olduğunu belirterek, "Güvenli, konforlu ve çevre dostu demir yolu sistemleriyle hem enerji tasarrufu sağlayacağız hem de karbon emisyonunu azaltacağız" açıklamasını yaptı. Ayrıca, demir yolu projelerinde elektrifikasyon ve sinyalizasyon sistemlerinin öncelikli olarak kullanıldığını, böylece güvenli ve verimli bir taşımacılık ağı oluşturulacağını aktardı.

BÜYÜK İSTANBUL TÜNELİ VE YENİ HIZLI TREN PROJELERİ

Bakan Uraloğlu, İstanbul Boğazı’nın altından geçecek Büyük İstanbul Tüneli Projesi hakkında da önemli bilgiler paylaştı. "Bu proje, Marmaray ve Avrasya tünellerinin ardından Boğaz'ın altından geçecek üçüncü büyük tünel olacak" dedi. Günde 6,5 milyon kişinin bu tüneli kullanacağını ve projenin 2028 yılında tamamlanmasının hedeflendiğini belirtti.

Ankara-İstanbul Süper Hızlı Tren Projesi’nin ise 2034 yılına kadar tamamlanması planlanıyor. Ankara-İzmir hızlı tren hattı ile ilgili de konuşan Uraloğlu, "508 kilometre uzunluğundaki bu hattın 2027 yılına kadar bitirilmesini bekliyoruz. Proje tamamlandığında Ankara-İzmir arası 3,5 saate inecek" dedi.

DEMİR YOLLARINDA BÖLGESEL LİDERLİK HEDEFİ

Türkiye, bölgesel taşımacılık ağında stratejik bir konumda olma hedefini sürdürmektedir. Kars-Iğdır-Aralık-Dilucu Demir Yolu Hattı'nın tasarımının bu yıl yüzde 10'unun tamamlanacağı ve projenin 2028 yılında bitirileceği açıklandı. Bu hattın inşası, doğu-batı ticaret hattında kritik bir lojistik avantaj sağlayacak.

Bakan Uraloğlu, 12. Kalkınma Planı çerçevesinde demir yolları için yeni hedefler belirlediklerini ve yatırımların süreceğini ifade etti. Türkiye'nin demir yolu ağının genişlemesiyle birlikte, bölgesel sanayilerin yeni pazarlara erişiminin kolaylaşacağı ve lojistik maliyetlerin azalacağı belirtildi.